Wednesday 6 April 2011

BAB 1.

Hiruk pikuk dan suara puluhan manusia saling bersahutan di kedai mamak. Aku rimas dengan suasana tersebut. Aku hanya sekadar pemerhati. Kelihatan beberapa manusia siap berbaju jersi pasukan kegemaran masing-masing. Tidak kurang juga penjual shisha ke hulur hilir melayani pelanggan. Asap shisha dan rokok yang berkepul-kepul ke ruang udara semakin merimaskan aku. Aku yang sangat sensitive dengan asap semakin tidak selesa. Abangku di sebelah khusyuk mengadap skrin putih yang terpampang perlawanan bola kegemrannya. Apa mimpi abang aku ajak aku menemani dia menonton perlawanan bola antara Chelsea dan Manchester United pun aku tak tahu. Aku yang memang tidak meminati sukan lasak kegemaran ramai itu  hanya mengiakan sahaja minat abang aku yang seorang ini. Roti canai di pinggan sudah 3 keping aku makan tapi perutku masih terasa lapar. Hampir 2 jam aku melanguk di meja mengadap laptop aku. Hanya online saja dapat menghilangkan kebosanan dan melupakan sebentar hiruk pikuk di kedai mamak ini. Kekecohan mula beransur reda bila masing-masing meninggalkan Restoran ABC Ali. Abang aku yang mengeliat malas menarik tangan aku dan menuju ke kereta Myvi abang aku yang parkir di seberang jalan. Abang aku memang saja menyusahkan aku. Dalam perjalanan pulang, aku membebel kegeraman dengan abangku. Dia sekadar tergelak kecil dan memandu perlahan menuju ke rumah. Tiba saja di perkarangan rumah, aku bergegas masuk dan naik ke tingkat atas. Mata aku yang layu memang tidak dapat ditahan sejak dari tadi lagi.  Nampak saja katil mata aku menjadi selayunya. Selepas mencuci muka dan menggosok gigi terus aku melompat atas katil dan melelapkan mata. Teddy bear besar pemberian ayah hadiah pemberian hari jadiku yang ke 17 ku peluk erat dalam dakapanku. 

No comments:

Post a Comment