Thursday 21 April 2011

BAB 4.

Ibu, ayah dan adik aku, Ariana bakal bercuti ke Pulau Pangkor. Kebetulan aku ada ujian minggu ini. Terpaksa aku tinggal seorang diri di rumah. Hanif, si abangku sibuk dengan perkhemahan pula ada kem di Johor. Walaupun berkali ibu pesan supaya aku tangguhkan dulu ujian aku, tapi aku menolak. Sudah lebih lima kali aku menangguhkan, terbayang di ruangan mata aku muka Puan Roziana, pensyarah aku yang berwajah bengis. Lebih baik aku melupakan impian aku berhibur bersama keluargaku daripada didenda tidak hadir diri semasa ujian. Ariana mengejek-ejek tanda suka aku tidak dapat turut serta makan angina keluarga aku kali ini. Adik aku yang seorang ini memang sengaja mencari masalah denganku. Aku mengetap bibirku perlahan.

“Jaga diri baik-baik, kakak. Jangan buat benda bukan-bukan pula bila kami tiada di rumah,” sempat ibu berpesan sebelum masuk ke dalam kereta. Tangan ibu dan ayah ku kucup tanda kasih. Ariana di belakang ibu hanya tersengih-sengih memandangku. Sempat aku mengunjukkan buku lima ke arahnya.

Hanya wajah muram ku hantar pemergian keluargaku di muka pintu. Ayah sempat menghulurkan aku duit belanja aku untuk seminggu. Ayah memang sangat mengerti mengenai tabiat aku yang agak boros kalau berbelanja. Duit pemberian ayah minggu lepas hanya berbaki RM10 itu telah ku masukkan ke dalam tabung kucing aku. Terasa bosan duduk di rumah. Ingin saja aku menelefon Amar, tapi dia pasti sibuk dengan kerjayanya. Hazriq? Aku masih lagi merajuk dengannya tentang kejadian tempoh hari. Terbayang-bayang aku wajah nakal Hazriq mentertawakan aku tanpa belas kasihan. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk keluar meronda sahaja di sekitar bandaraya Kuala Lumpur dengan kereta Perodua Kelisa milik ibu. Memandangkan cuaca agak muram seperti memberi petanda nak hujan, terpaksa aku batalkan niat untuk menunggang motorsikal kesayangan aku. Tanganku mencari gugusan kunci yang tergantung di dalam kotak kunci.


Nasib aku baik kerana jalanraya tidak sesak seperti selalu, mungkin sekarang bukan waktu manusia balik kerja lagi. Aku cuba menelefon Suraya, teman sekuliahku dengan harapan dia dapat menemani aku. Tapi semua panggilan aku masuk ke peti simpanan suara. Mengecewakan. Berhenti di lampu isyarat berdepan Maybank Bukit Bintang, aku seperti terperasankan seseorang. Sepasang kekasih sedang berpimpinan tangan mesra berjalan melintasi kereta yang berhenti di lampu isyarat. Si gadis  meletakkan kepalanya manja di bahu si lelaki sambil tersenyum riang. Tangan kanan si lelaki pula memeluk erat pinggang si kekasih. Aku mengetap bibir. Terasa berkaca mata aku seketika. Hon yang bertalu-talu di belakang aku menyedarkan aku dari khayalan. Kelibat pasangan kekasih tadi sudah lama hilang di celah-celah manusia. Aku menarik gear dan terus memandu.

“Kenapa Amar tipu aku?” hatiku menjerit pilu. Air mata yang aku tahan dari tadi sudah tidak dapat dibendung lagi. Laju menuruni di pipiku. Aku kecewa. Teringat aku sempat menelefon Amar pagi tadi, aku ingin mengajaknya menemani aku keluar berjalan hari ini memandangkan keluargaku tiada di rumah. Pelbagai alasan diberikan Amar. Meetinglah, boss nya minta dia gantikan dirinya untuk pembentangan pada meeting nanti. Aku hanya mengiakan sahaja. Tidak sangka aku bertembung dengan dirinya sedang memeluk erat gadis lain. Ya Allah, ujian apakah ini? Tangisanku semakin kuat. Selang beberapa minit kemudian kedengaran lagu “Sampai Menutup Mata” nyanyian penyanyi popular Acha Septriasa di handphone ku menandakan ada seseorang menelefonku. Terpampang di skrin gambar Hazriq. Aku meletakkan kembali telefon bimbit. Hatiku benar-benar berkecamuk saat ini. Terasa ingin aku menjerit untuk melepaskan amarahku tapi akal fikiranku menenangkanku. Kereta dibelok ke Taman Tasik Titiwangsa. Aku cuba menyeru kekuatan aku. Aku menahan sebak. Apa salah aku sehingga Amar sanggup menduakan aku? Patutlah Amar semakin menjauhi aku, rupanya sudah ada bunga lain yang dikejarnya. Aku cuba menelefon handphone Amar tapi tidak dapat di sambung. Air mataku semakin deras mengalir. Selepas aku rasa reda sedikit perasaan aku, aku menghidupkan enjin dan memandu pulang ke Subang Jaya. Sepanjang perjalanan, sengaja aku menguatkan bunyi radio untuk cuba menghilangkan kesedihan yang aku alami. Fikiranku menerawang mengingati detik manis bersama Amar, apakah aku terlalu sibuk sehingga tergamak hatinya mencari gadis lain? Adakah aku terlalu kekampungan di matanya? Gadis yang kulihat dipeluk erat oleh Amar bukanlah calang-calang orang, tingginya lagak seperti model Asian. Aku melihat diriku berkali-kali, aku memang kekurangan. Tiada apa yang dapat Amar banggakan apabila memiliki aku. Tapi tahukah dia betapa dalamnya kasih sayang aku kepada dia? Fikiranku berkecamuk mengenangkan cintaku yang akhirnya terlerai dibawa pergi. Enjin ku hidup dan lantas Tasik Titiwangsa aku tinggalkan bersama airmata yang masih lagi bersisa.

No comments:

Post a Comment